Kaj se zgodi, ko romanopisec, scenarist in režiser v enem letu ustvari tri celovečerce, ki se med seboj povezujejo, a vsak nosi svojo zgodbo? V Kinodvor kmalu prihaja prav tak filmski dogodek. Neformalna trilogija norveškega ustvarjalca Daga Johana Haugeruda, ki raziskuje ljubezen, spolnost in sanje – ne nujno v tem vrstnem redu. Filmi bodo na sporedu zaporedoma: Sanje od 21. avgusta, Seks od 28. avgusta in Ljubezen od 4. septembra.
Haugerud, 60-letni norveški avtor, je v zadnjih letih postal eno najbolj vznemirljivih imen evropskega filma. Njegovi trije filmi so do zdaj že poželi številne nagrade in festivalsko pozornost, hkrati pa gledalce nagovarjajo z občutljivo, pogosto duhovito pripovedjo o razmerjih, identitetah in iskanju bližine v sodobnem svetu.
Sanje
Film Sanje je na letošnjem Berlinalu prejel zlatega medveda, nagrado FIPRESCI ter nagrado Zveze nemških arthouse kinematografov. Pripoveduje zgodbo o Johanne, tihem in vase zaprtem dekletu, ki se nepričakovano zaljubi v svojo učiteljico francoščine. Čeprav se med njima razvije le platonski odnos, je izkušnja zanjo tako močna, da jo zapiše v literarno zgodbo. Ko jo prebereta njena mati in babica, v njima sproži razmislek o lastnih željah, erotiki in zamujenih priložnostih. Film se subtilno dotika občutljivih tem, kot so istospolna ljubezen, nepolnoletnost in dinamika moči med učiteljico in učenko, vendar v ospredje postavlja univerzalno doživetje prve ljubezni. Zaznamuje ga premišljena uporaba prostora, od intimnih notranjih prizorov do urbanega ozadja Osla, ter način, kako dialogi postanejo gonilo napetosti. Sanje spominjajo na Rohmerjeve filme, a jih hkrati posodabljajo in osvetljujejo skozi sodobne dileme.
Seks
Prvi film trilogije, Seks, je prav tako navdušil festivalsko občinstvo. Na Berlinalu je prejel nagrado ekumenske žirije, Europa Cinemas Label in nagrado CICAE, poleg tega pa še štiri norveške nagrade Amanda, nagrado Nordijskega sveta ter priznanja na festivalih v Valladolidu, Odesi, Londonu in Talinu. Zgodba spremlja dva dimnikarja, oba poročena z ženskami, ki ju nepričakovan dogodek prisili k premisleku o spolnosti in identiteti. Eden brez zadržkov spregovori o spolnem stiku z moškim, drugi pa sanja o Davidu Bowieju, ki ga vidi kot žensko. Film s humorjem in toplino pokaže, kako moškost ni enoznačna, temveč polna protislovij, želja in radovednosti. Namesto da bi ponujal klišeje, odpira prostor za pogovor o intimnosti, partnerstvu in svobodi v razmerjih.
Ljubezen
Zadnji del, Ljubezen, je bil predstavljen tudi na festivalih v Benetkah, Göteborgu in Tromsøju, kjer je prejel nagrado FIPRESCI. V središču zgodbe sta urologinja Marianne in njen sodelavec Tor, ki se izogibata klasičnim oblikam razmerij. Tor Marianne predstavi svojo izkušnjo spontanih intimnosti, kar jo spodbuja k raziskovanju lastnih želja. Film odpira vprašanja o ženski spolnosti, družbenih normah in možnostih, ki jih ponuja svet zunaj ustaljenih okvirjev. Haugerud prikazuje, kako lahko film deluje kot miselni eksperiment. Pokaže nam svet, kakršen bi lahko bil, ter nas vabi k razmisleku, kako bi ga lahko približali realnosti.
S trilogijo Seks, Ljubezen, Sanje norveški režiser zgradi premišljen, a igriv filmski svet, v katerem intimnost ni le telesna, temveč tudi intelektualna in čustvena. Njegovi filmi raziskujejo, kako si ljudje želimo biti razumljeni, sprejeti in povezani ne glede na spol, starost ali vlogo v družbi.
Foto: Kinodvor