

Domači filmi, ki jih morate pogledati, če jih še niste: 8 slovenskih filmov, ki so prestali preizkus časa
Slovenska filmska ustvarjalnost je v zadnjih desetletjih ponudila kar nekaj dragocenih zgodb, ki se vas dotaknejo bodisi s subtilnim humorjem, pretresljivo resničnostjo ali ganljivo intimo. Če iščete filme, ki vas ne bodo pustili ravnodušne, so ti domači naslovi odlična iztočnica. Vsi so dostopni v spletni Bazi slovenskih filmov. Če iščete kakovostne slovenske filme za naslednji filmski večer, vam predstavljamo izbor del, ki jih preprosto ne smete spregledati. Spodnji izbor dokazuje, da domači filmi niso zgolj nostalgična zabava, temveč kompleksen in sodoben pogled na svet okoli nas. Vsak film razkriva drugačno perspektivo – bodisi intimen odnos, politično rano ali univerzalno čustvo. Morda katerega med njimi že poznate, a vas je morda čakal na “seznamu za pozneje”. Zdaj je pravi čas, da mu date priložnost.
Igor in Rosa (r. Katja Colja, 2019)
Ganljiva zgodba o življenju dveh zakoncev, ki sta si že zdavnaj prenehala biti blizu. Skupno bivanje v stanovanju ju sili k prenašanju drug drugega, a travmatična izguba hčerke, ki jo vsak od njiju nosi po svoje, je tista, ki ju tiho razdvaja. Ko se življenje zopet obrne, se jima ponudi priložnost za stik.


Instalacija ljubezni, (r. Maja Weiss, 2007)
Mojca, ženska v srednjih letih, se znajde ujeta med umetnostjo in realnostjo. Nekoč strastna zbiralka slik, danes ujeta med moževim premoženjem in odhajajočimi otroki, nevede postane subjekt umetniškega projekta. V ospredje pride njena pozabljena želja po ljubezni, ki sproži verigo dogodkov, polno absurda, ironije in novih pogledov na odnose.


Piran – Pirano, (r. Goran Vojnović, 2010)
V obmorskem mestu se križajo zgodbe treh ljudi, ki jih je povezala vojna, a jih je življenje pognalo vsak na svoj konec sveta. Ko se Antonio, tik pred smrtjo, vrne v Piran, ga preteklost udari z vso močjo. Njegovo srečanje z Anico in Veljkom odpre stara poglavja, ki so že dolgo tiho tlela. Film govori o spravi, spominih in čustvih, ki jih čas ne more zabrisati.


Izbrisana, (r. Miha Mazzini, 2018)
Ana, samska mama, rodi otroka, a ob tem ugotovi, da zanjo ni uradnih podatkov – ne obstaja. Kmalu dojame, da je žrtev birokratskega izbrisa, ki se je zgodil mnogim prebivalcem nekdanje Jugoslavije. Film raziskuje, kaj pomeni izguba identitete v sistemu, kjer človek postane napaka. Napetost narašča, ko Ana ugotavlja, da lahko izgubi še več – svojega otroka.


Varuh meje (r. Maja Weiss, 2002)
Tri prijateljice se poleti odpravijo na kanujsko pustolovščino po reki Kolpi. Njihova brezskrbna odprava pa se spremeni v zloveščo izkušnjo, ko jih začne opazovati skrivnostni varuh. Film raziskuje meje – dobesedne in simbolne – ter napetosti med svobodo in nadzorom. V ospredju so odnosi med dekleti, njihova ranljivost in notranja moč.


Vesna (r. František Čáp, 1953)
Prva slovenska romantična komedija je postavljena v čas srednješolskih skrbi. Skupina dijakov načrtuje, kako bi prišli do odgovorov za maturo, in v igro vključijo profesorjevo hčer Vesno. Glavni junak Samo se vanjo nepričakovano zaljubi, a seveda resnica kmalu pride na dan. Šarmanten film s toplino in duhovitostjo, ki je kljub letom še vedno izjemno gledljiv.


Blues za Saro (r. Boris Jurjaševič, 1999)
Detektiv Emil Marovšek preživlja dneve v svoji pisarni in ob večerih igra klavir v baru. Ko spozna Saro, se zdi, da je našel novo priložnost za življenje. A Sara je povezana z nevarnimi ljudmi in skrivnostmi, ki vodijo globoko v kriminalno podzemlje. Film prepleta noir estetiko z domačim okoljem in ustvarja napetost, ki jo začutite še dolgo po koncu.


Ljubljana je ljubljena (r. Matjaž Klopčič, 2005)
Zgodba mladega Otona razkriva, kako so burni časi med drugo svetovno vojno oblikovali mesto in njegove prebivalce. V središču je tudi ljubezenski trikotnik med Otonom, prijateljico Marjano in italijanskim oficirom Giorgiom. Ljubljanska boemščina, vojna drama in razbita mladost se prepletajo v filmu, ki ni le poklon mestu, temveč portret cele generacije.


Foto: Baza slovenskih filmov