

Podeljeni prvi »balkanski oskarji«: To so dobitniki nagrad Adriatic Film Awards 2025
V Portu Montenegru je nocoj potekla zgodovinska podelitev nagrad Adriatic Film Awards (AFA) 2025, prve regionalne nagrade, ki priznava najpomembnejše filmske in televizijske dosežke z območja Jadranske regije.
Pobuda je rezultat skupnega dela Sarajevo Film Festivala, Festivala avtorskega filma Beograd in Zagreb Film Festivala, združenih v Mrežo festivalov Jadranske regije, ter pomeni nov korak k vzpostavitvi enotne platforme za promocijo in afirmacijo regionalne kinematografije.
Slovesnost je združila ustvarjalce in nastopajoče iz celotne regije, večer pa je potekal v formalnem, a toplem vzdušju, ob nagovorih žirije in organizatorjev, ki so poudarili pomen povezanosti in prepoznavanja kakovosti v regionalni produkciji.
Nagrade Adriatic Film Awards nadgrajujejo tradicijo nagrade Srce Sarajeva za televizijske serije, pri čemer razširjajo koncept tako, da zajamejo tudi filmska dela.
Letos so bile podeljene nagrade v desetih kategorijah, med njimi za najboljši film, režijo, igro, pa tudi posebna priznanja, kot je Zvezda v vzponu.
Nominirani filmi in serije so pokazali izjemno raznolikost regionalne kinematografije – tako v tematikah kot v žanrih in produkcijski širini – ter potrdili, da Jadranska regija postaja pomembno središče za avtorsko ustvarjanje in nove kreativne talente.
To so dobitniki prvih AFA nagrad:
NAJBOLJŠI FILM
FIUME O MORTE, Hrvatska, Italija, Slovenija
Film FIUME O MORTE! pripoveduje o obdobju, ko je italijanski pesnik in politična osebnost Gabriele d’Annunzio leta 1919 zavzel Reko ter jo razglasil za svobodno mesto z lastnimi pravili, simboli in idejami. Film raziskuje ta zgodovinski dogodek in odpira vprašanje, kako je lahko en sam kraj postal eksperiment za različne politične in umetniške ideje, ki so bile takrat videti revolucionarno, danes pa učinkujejo kot mešanica utopije in skrajnosti.
Skozi sodobne prizore Reke in spomine na ta čas film razkriva, da ta del zgodovine še vedno vpliva na identiteto mesta ter na način, kako danes razmišljamo o svobodi, mejah in moči.
Film tako ni le zgodovinski prikaz preteklosti, temveč premišljevanje o tem, kako se preteklost vrača v sedanjost in oblikuje, kako ljudje danes razumejo svoj prostor, skupnost in simboliko Reke.

NAJBOLJŠA GLAVNA IGRALKA V FILMU
JARA SOFIJA OSTAN, Kaj ti je deklica
Jara Sofija Ostan v filmu Kaj ti je deklica upodobi mlado dekle, ki se sooča s pritiski tradicije in pričakovanji okolice. Njena igra je izjemno subtilna – skozi tišino in zadržanost se razkriva, kako se dekle počasi prilagaja pričakovanjem drugih. Ne govori veliko, a občinstvo čuti breme, ki ga nosi. Prav ta preprostost in naravnost naredita njen lik močan – gledalec spremlja ne zunanjo dramo, temveč notranji boj za lastno identiteto.
NAJBOLJŠI GLAVNI IGRALEC V FILMU
LEON LUČEV, Radnička klasa ide u pakao
Leon Lučev v filmu Radnička klasa ide u pakao upodobi izčrpanega, a hkrati bojevitega sindikalnega vodjo, ki skuša obdržati dostojanstvo v sistemu, ki človeka že dolgo ne vidi več. Njegova igra je zadržana in hkrati čustveno močna, saj nosi film skozi notranjo razgradnjo lika, ki se prepleta med moralno odgovornostjo in lastnim preživetjem.
NAJBOLJŠA REŽIJA ZA FILM
IGOR BEZINOVIĆ, FIUME O MORTE!
Režija Igora Bezinovića v filmu FIUME O MORTE! se odlikuje po hibridnem, skoraj esejističnem pristopu. Zgodovinskega gradiva ne prikazuje kot zaprt narativ, temveč kot odprto polje interpretacij. Namesto da bi dogodke rekonstruiral v tradicionalnem dokumentarističnem slogu, se Bezinović opira na montažno dramaturgijo — prepleta arhivske posnetke, performativne elemente in sodobni mestni pejsaž, da pokaže, da zgodovina nikoli ne preneha delovati, temveč se stalno ponavlja v simbolnem in političnem smislu. Njegova režija zavrača monumentalnost, hkrati pa gradi večplastnost. Zgodba se ne odvija linearno, ampak se odpira, vabi gledalca, da aktivno sodeluje v procesu branja preteklosti.
NAJBOLJŠI FILMSKI SCENARIJ
IGOR BEZINOVIĆ, FIUME O MORTE!
Igor Bezinović je hrvaški režiser in dokumentarist, znan po družbeno angažiranem pristopu, zanimanju za marginalne perspektive ter sposobnosti, da zgodovinske fenomene prikaže kot žive politične procese, ne zgolj kot muzejske fragmente preteklosti. Njegov film FIUME O MORTE! se ukvarja s časom d’Annunzijeve okupacije Reke leta 1919, a ga ne obravnava kot linearno zgodovinsko lekcijo, temveč kot laboratorij idej — prostor, kjer se avantgarda, nacionalizem, anarhizem in protofašizem prepletajo v eksperimentalnem političnem projektu.
NAJBOLJŠI DEBITANTSKI FILM
Urška Djukić je slovenska filmska ustvarjalka, ki v svojih delih raziskuje žensko subjektivnost, dedne vedenjske vzorce in nevidne družbene mehanizme, ki oblikujejo žensko izkušnjo. Kratek film Kaj ti je deklica prepleta folklorne motive in intimno psihologijo ter osvetljuje, kako se tradicionalne predstave o „ženskosti“ prenašajo iz generacije v generacijo ter vplivajo na telesnost, govor in samopodobo mlade ženske. Film je hkrati poetičen in kritičen — uporablja estetiko mita, da spregovori o sodobnih pritiskih, pri čemer pokaže, da kulturne norme vztrajajo, četudi delujejo kot nežni ritual, a v resnici postajajo omejujoč okvir identitete.

ZVEZDA V VZPONU
LIDIJA KORDIĆ, Radnička klasa ide u pakao
Film Radnička klasa ide u pakao Mladena Đorđevića, v katerem igra Lidija Kordić, prikazuje razpad skupnosti in dostojanstva nekdanjih tovarniških delavcev skozi groteskno mešanico socialne drame, satire in mistike. Kordićeva vloga, ujeti med obupom in uporom, postane simbol izgubljene upanja v svetu, kjer delo nima več vrednosti, rešitve pa se iščejo na robovih realnosti.

NAJBOLJŠA TV SERIJA
SABLJA, Srbija
Serija Sablja nudi intenziven in poglobljen prikaz politične scene Srbije v začetku 2000-ih, skozi oči ključnih akterjev, ki so oblikovali obdobje po prihodu Zorana Đinđića na položaj premierja. Serija, ki združuje zgodovinske dogodke in dramatizirane prizore, raziskuje reforme, ki so spreminjale državo, konflikte s kriminalnimi strukturami in notranje boje moči znotraj same oblasti. Napeta pripoved in kompleksni liki osvetljujejo ceno poguma, osebno odgovornost ter moralne dileme v svetu politike, pri čemer prikazujejo, kako se zgodovina piše skozi odločitve posameznikov, pa tudi skozi negotovost družbe, ki še vedno išče stabilnost.

NAJBOLJŠA GLAVNA IGRALKA V TV SERIJI
MILICA GOJKOVIĆ, Sablja
Lik Milice Gojković v seriji Sablja spremlja njeno politično kariero in ambicije, prikazuje njeno spretno manevriranje z močjo ter zapletene odnose s sodelavci in rivalom. Gojkovićeva figura osvetljuje politično strategijo in pragmatizem, hkrati pa razkriva tudi ceno kompromisov v svetu, kjer interesi pogosto prevladajo nad načeli.
NAJBOLJŠI GLAVNI IGRALEC V TV SERIJI
DRAGAN MIĆANOVIĆ, Sablja
Kot smo že poudarili, serija Sablja spremlja politično življenje Zorana Đinđića, od njegovega prihoda na čelo vlade Srbije do tragične smrti, prikazuje izzive reform, spopade z organiziranim kriminalom in notranje boje moči. Dragan Mićanović v vlogi Đinđića prinaša prepričljivo interpretacijo voditelja, katerega vizija in energija skušata spremeniti državo, medtem ko serija raziskuje ceno te borbe in poguma v turbulentnem času.
Pogled v prihodnost
Čeprav gre za prvo izdajo nagrad, je jasno, da Adriatic Film Awards stremijo k temu, da postanejo referenčna točka za regionalno filmsko in televizijsko industrijo, povezujeta ustvarjalce, profesionalce in publiko ter hkrati promovirata kulturno raznolikost in avtentičnost regije. Večer v Porto Montenegru je pokazal, da regija ne le ustvarja kakovostne zgodbe, temveč je tudi pripravljena prepoznati in nagraditi te dosežke.
Foto: IMDB




